Auto-moto

V KARAVANU PO ČESKU
https://www.ceskatelevize.cz/porady/13492234566-v-karavanu-po-cesku/221544160140005/


SILNIČNÍ SPRÁVNÍ ÚŘAD

https://cs.wikipedia.org/wiki/Silni%C4%8Dn%C3%AD_spr%C3%A1vn%C3%AD_%C3%BA%C5%99ad


Značení pneumatik

Značení pneumatik obsahuje spoustu čísel, písmen a zkratek, ve kterých není snadné se vyznat. Co znamená 91 H? Jak poznat rozměry pneumatik a jejich základní vlastnosti?

Před nákupem je třeba zjistit, jaký typ pneumatik je vhodný pro váš automobil. Nejrychleji tuto informaci zjistíte z bočnice vašich současných pneumatik. Doporučujeme ale ověřit si vše ještě ve velkém technickém průkazu. Hledat byste měli značení, které vypadá například takto:
205/55 R16 91 H

Rozměry pneumatik

Takové značení vám řekne několik důležitých informací. První tři údaje vyjadřují, o jakou velikost pneumatiky se jedná:

  • 205 - šířka pneumatiky v milimetrech,
  • 55 - boční profil pneumatiky - výška bočnice pneumatiky vyjádřená jako procentuální poměr vůči šířce (pokud je šířka pneumatiky 200 mm, výška bočnice bude v tomto případě 55 % z 200, tedy 110 mm),
  • R16 - radiální konstrukce pneumatiky - číslo udává, jaký průměr disků (v palcích) lze s pneumatikou použít. Písmeno R představuje radiální konstrukci pneumatiky.

Hmotnostní a rychlostní index

Další důležitou částí značení jsou informace o tom, jakou zátěž pneumatiky unesou a jakou rychlostí na nich můžete jezdit:

- maximální zatížení na jednu pneumatiku, v tomto případě 615 kg
- maximální rychlost, při které je jízda bezpečná (například H značí 210 km/h)

index Q-160 km/h   R -170 km/h S -180 km/h T -190 km/h  U-200 km/h

Dezén pneumatik

Různé typy pneumatiky mají odlišný vzorek, odborně nazývaný dezén. Pro bezpečný provoz je důležitý nejen jeho tvar, ale také hloubka. Drážkami ve vzorku pneumatik totiž odchází voda z vozovky. Minimální hodnotu hloubky dezénu dokonce udává zákon. V případě letních pneumatik se jedná o 1,6 mm.

Značení pneumatik podle EU

Od roku 2012 mají výrobci povinnost přidávat k pneumatikám štítek, který uvádí hodnoty tří důležitých vlastností.

  • Valivý odpor(někdy označováno jako Spotřeba paliva)
    Značí se písmeny A až G. Pneumatiky s hodnocením A jsou ekologičtější (vozidlo produkuje méně CO2) a ekonomičtější. U osobního automobilu se spotřebou 5 l / 100 km dokážou rozdíly mezi jednotlivými třídami ušetřit zhruba 0,1 l / 100 km.
  • Přilnavost na mokru
    Opět značená A až G. Čím lepší přilnavost, tím kratší brzdná dráha. Posun o jednu úroveň zkracuje či prodlužuje při rychlosti 80 km/h brzdnou dráhu vozidla o 3-6 metrů.
  • Hlučnost
    Udává se v decibelech. Čím nižší hodnota, tím tišší je provoz vozidla pro okolí.

Další značení

Setkat se můžete také s dalšími zkratkami, které bývají uváděny na konci značení pneumatiky:

  • TL - bezdušová pneumatika,
  • TT - pneumatika s duší,
  • XL nebo RF - zesílená konstrukce, vyšší nosnost,
  • FR - ochrana ráfku před poškozením v důsledku najetí na obrubník,
  • DOT - datum výroby (DOT 1210 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 12. týdnu roku 2010),
  • M+S - Mud+Snow (bláto a sníh) - zimní pneumatika,
  • A/S - All Season - celoroční,
  • A/T - All Terrain - pro každý terén,
  • M/T - Mud Terrain - pro terénní provoz.

Sledujte výsledky testů letních pneumatik

S výběrem těch správných letních pneu mohou výrazně pomoci výsledky testů. Asi nejrenomovanějším testem je v této oblasti test pneumatik ADAC.

https://www.alza.cz/auto/prezuti-na-letni-pneumatiky

Zákon ale umožňuje přezutí na letní pneu i dříve. Povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky totiž platí v případě, kdy:

  • se nachází na komunikacích sníh, led nebo námraza,
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat sníh, led nebo námrazu na vozovce,
  • nebo tak přikazuje dopravní značka C15a "povinná zimní výbava".

Jak zákon chápat? Pokud nemrzne a dle předpovědi počasí nelze předpokládat, že bude mrznout nebo sněžit, můžete mít na vozidle letní pneumatiky již před 31. březnem.

Na dopravní značku "povinná zimní výbava" však pozor. Nebyl by to totiž český zákonodárce, aby se nepokusil řidiče nachytat. Tam, kde je tato dopravní značka přítomna, je povinné mít zimní pneumatiky vždy, a to dokonce i po 31. březnu - ledaže je značka doplněna dodatkovou tabulí upravující dobu její platnosti.

Povinná hloubka dezénu letních pneumatik

Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 8 milimetrů, což v praxi znamená až o 50 % kratší brzdnou vzdálenost oproti sjetým pneumatikám. Zákonem stanovené minimum pro hloubku dezénu letních pneumatik je 1,6 milimetru, ale to už je opravdový hazard se životem, svým i všech ostatních účastníků silničního provozu.

K měření hloubky dezénu lze typicky použít například multifunkční měřič tlaku COMPASS Pneuměřič 2in1. Ten je nezbytným pomocníkem každého motoristy. Díky němu jednoduchým a rychlým způsobem změříte hodnotu tlaku vzduchu v pneumatikách i hloubku dezénu až do 16 milimetrů.

Je možné používat zimní pneumatiky i v létě?

Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon přímo nezakazuje, ale musíte vzít v potaz celou řadu nevýhod. Zimní a letní pneumatiky se totiž výrazně liší ve složení směsi, z níž jsou vyrobeny. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí, ale teploty vyšší než +7 °C jim vůbec nesvědčí.Projevuje se to zhoršenou ovladatelností vozidla, vyšší hlučností, zvýšeným opotřebením dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva.

Máte pneumatiky na samostatných discích?

Od 1. dubna již opět můžeme jezdit na všech úsecích na letních pneumatikách. Máte-li druhou sadu gum na samostatných discích, nemusíte zajíždět do specializovaného servisu. Pokud ji však nemáte, její pořízení se vyplatí. Jednorázová investice několika tisíc korun vám v budoucnu ušetří fronty v pneuservisech.

Jak přezout na letní pneumatiky - NÁVOD

  1. Základní pomůckou pro výměnu pneumatik je hever. A jaký hever vlastně vybrat? Běžně používané jsou hydraulické nebo nůžkové zvedáky. Stabilitu vozu zdviženého heverem je pak dobré zajistit ještě pomocí podpěry.
  2. Najděte si vhodné místo na rovině, kde budete mít klid. Vyhněte se rušným parkovištím nebo užším jednosměrkám.
  3. V klidu si připravte všechno potřebné nářadí. Ideálně tak, abyste na ně při výměně kol dobře dosáhli.
  4. Nyní připravte samotný automobil. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku nebo zpátečku. Tím zabráníte nechtěnému pohybu auta. Máte-li vůz s automatickou převodovkou, je správnou polohou P.
  5. Správné místo, kam pod auto umístit hever, zjistíte podle značek na bočním prahu auta.
  6. Dokud je auto ještě na zemi, povolte šrouby o půl otáčky, po nadzdvižení je to již obtížnější.
  7. Zasuňte hever na správné místo a vůz mírně zvedněte tak, aby bylo kolo ve vzduchu.
  8. Vyšroubujte šrouby (šrouby povolujte do kříže, a to ideálně po dvou, maximálně třech otáčkách) a kolo sundejte. i Zde je namístě použít aku vrtačku nebo nárazový šroubovák na kola s napájením ze zapalovače či teleskopické klíče na kola. Každá možnost vám ušetří námahu a celou manipulaci se šrouby usnadní.
  9. Sundejte kolo a položte je pod auto, tím zajistíte, že při nečekaném pádu z heveru vůz nedopadne až na tvrdou zem.
  10. Nasaďte kolo, přičemž dejte pozor na směrové pneumatiky. Ty se nasazují tak, aby šipka vyobrazená na dezénu mířila po směru jízdy.
  11. Kolo správně nasaďte a šrouby utáhněte tak, aby se neviklalo.
  12. Nyní již můžete zimní kolo umístěné pod autem uklidit.
  13. Spusťte vozidlo na zem a ještě šrouby pevně dotáhněte.
  14. Postup bodů 6 až 13 opakujte u zbylých tří kol vašeho automobilu.
  15. Ukliďte nářadí a veškeré pomůcky. Na uložení pneumatik, které nebudete půl roku potřebovat, použijte obaly a stojany.
  16. Vhodné je co nejdříve zkontrolovat tlak v pneumatikách. Učiňte tak přenosným měřičem tlaku nebo přímo kompresorem. Pokud jej nevlastníte, doporučujeme dojet na nejbližší čerpací stanici, kde je výkonný kompresor s měřičem vždy k dispozici.

Pozor na směrové pneumatiky

Některé pneumatiky jsou směrové. Nasazují se tak, aby šipka vyobrazená na dezénu mířila po směru jízdy. Správně kolo nasaďte a šrouby utáhněte tak, aby se neviklalo. Po spuštění na zem šrouby utáhněte, nejlépe křížem. Ten je velmi oblíbený, utahování a povolování matic kol vám s ním půjde mnohem snadněji. Hodí se i teleskopický klíč ve tvaru L, případně další z klíčů na kola. Právě jste ve čtvrtině práce, nepropadejte však frustraci. Stejný postup vás samozřejmě čeká u zbývajících čtyř kol, tudíž vám to již téměř jistě půjde od ruky.

Na uložení pneumatik, které nebudete půl roku potřebovat, použijte obaly a stojany

S přezutím pneumatiky to nekončí

Pokud si myslíte, že výměnou pneumatik vše skončilo, raději čtěte dál. Po výměně hned zajeďte k nejbližší čerpací stanici a kola dofoukněte podle předepsaného tlaku. Ani poté je ještě zcela nepouštějte z hlavy. Při jízdě sledujte jejich chování a případné vibrace, divné zvuky od kol či mírné otřesy v řízení neberte na lehkou váhu. S největší pravděpodobností to znamená nedostatečné vyvážení ráfku. A jelikož doma nejspíše nemáte profesionální vyvažovačku, zajeďte do servisu na vyvážení, kde vám kromě toho odhalí i případné závady na podvozku. Preventivně byste do servisu měli zavítat zhruba jednou za dva roky.

Jak přezout letní pneumatiky - Tipy na závěr

  • Využijte toho, že máte sundaná kola, a zkontrolujte stav opotřebení brzdového obložení a dalších dílů, na které vidíte.
  • Aby se vám šrouby za půl roku dobře povolovaly, postříkejte je mazivem.
  • Tlak v pneumatikách pravidelně kontrolujte. Přenosný měřič tlaku s sebou můžete vozit v kufru nebo v přihrádce.
  • Jednou za čas pneuservis navštivte. Převáží vám tam pneumatiky a odhalí případné závady na podvozku.
  • Z důvodu rovnoměrného opotřebení je potřeba pravidelně prohazovat přední pneumatiky za zadní. Popisujte si, která pneumatika kam patří.
  • Ochranu kol před jejich nedovolenou demontáží běžným nářadím a odcizením zajistíte použitím bezpečnostních matic.
  • Vyzdobte si auto novými poklicemi. Vyzkoušejte změnu, s novým designem poklic váš miláček prokoukne. K dispozici jsou různé designy ve stříbrných, šedých i černých provedeních.

Přezutí na letní pneumatiky snadno zvládnete v domácím prostředí a nemusíte zbytečně čekat v přeplněných pneuservisech. Navíc velkou část potřebné výbavy již určitě máte k dispozici nebo si u nás snadno dokoupíte. Ono se to na první pohled nezdá, ale pravidelným přezouváním pneumatik ve vlastní režii ušetříte i několik tisícovek.


RADY PRO NÁKUP OJETINY

56/2001 - Zákon, kde je i postup zápisu auta do registru


https://www.dtest.cz/clanek-6067/pozor-na-praktiky-nekterych-autobazaru?ga_email=1&_fid=8f6d

https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele/250742-ocima-expertu-jak-vybrat-ojete-auto-nekupujte-si-nablyskanou-lez!

AUTOŠKOLA - KVÍZY A TESTY

https://www.garaz.cz/clanek/servis-auta-jak-na-to-poradite-si-s-trinacti-novymi-otazkami


AUTO-VRAKY - ODSTRANĚNÍ

Odstranění vraku vozidla 2021

Co je vrak? Auto, co nemá půl roku technickou!

§ 19, (2)

h) odstavovat silniční vozidlo, které po dobu více než 6 měsíců nesmí být podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích provozováno na pozemních komunikacích z důvodu marného uplynutí lhůty pro provedení pravidelné technické prohlídky nebo technické nezpůsobilosti vozidla zjištěné technickou prohlídkou nebo technickou silniční kontrolou.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-13#p19-2-h

Kam nahlásit vrak auta
https://www.sshmp.cz/sluzby/nahlaseni-vraku/

Vrak vozidla můžete nahlásit na obecní úřad, magistrát, městskou nebo státní policii. Nejprve si však rozmyslete, zdali vozidlo naplňuje výše uvedené znaky vraku.

V Praze je nejsnazší cestou nahlásit vrak přímo Správě služeb, která k vozidlům vyjíždí k dalšímu šetření. Na návrh vlastníka pozemní komunikace vyhodnotí Silniční správní úřad vozidlo jako vozidlo technicky nezpůsobilé (vrak) a uloží provozovateli či majiteli povinnost tento vrak z pozemní komunikace odstranit.


POZOR, ZÁKRUTA - Jan Rosák vzpomíná na legendární pořad (12.5.2023)

https://program.rozhlas.cz/zaznamy#/dvojka/34/2023-05-12



© 2019 ČESKO/CZECHIA, Praha
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky